Périphérique

Oh, gewoon via de A1 richting zon rijden! Dan van de A3/Parijs-Oost de afslag Porte Bagnolet nemen. Périphérique intérieur kiezen.

Onherroepelijk vastlopen. Net als alle andere sukkelaars stapvoets met de klok meedraaien. In plaats van een romantisch panorama een berm met sluikafval zien. Geluidswanden vol graffiti, grauwe appartementsblokken en tenslotte jezelf aanschouwen, gevangen in de auto. Justin Timberlake What goes around, goes around, goes around, comes all the way back around horen jammeren. Op OFF drukken. “Zwijgen, Justin!” sissen. Knikkebollen bij het vele remmen. De hitte trillend van de motorkap zien stijgen. Je iets inbeelden bij die gewelddadige rellen uit het nieuws van laatst: brandende autowrakken in stinkende, verpauperde buurten. Misdaad en armoede, onzichtbaar achter de hoge muur. Na een lange stilte een diepe zucht slaken, je afvragen of er ooit een eind aan deze file komt. Vrezen dat dit de rand van een zwart gat is waar je voor eeuwig in zult verdwijnen. Blijven volgen.


Tja, constateren dat de afslag Porte d’Italie richting A10 nog lang niet in zicht is, dat je toch beter de Francilienne had genomen en via de A4 en de A86 naar de A10 was gereden. Opnieuw zuchten. Ter hoogte van Porte de Bercy lichtjes wanhopig worden. Naar de heerlijke verlossing van een chambre d’hôte en koele wijntjes snakken. Nog steeds de muur zien. Je afvragen wat die uitdrukking nu weer betekent: everything goes south on me.

Bio

Maxim Ryckaerts (°1991) is actief als beeldend kunstenaar en schrijver. Zijn wekelijkse column leest u hier, in WeekUp.

U zag deze toch ook?